Wednesday, February 27, 2008


Syarikat Hindia Timur sedang mencari sebuah tempat yang sesuai di Selat Melaka untuk dijadikan sebagai pelabuhan persinggahan bagi kapal-kapalnya yang belayar jauh di antara India dan China. Mereka juga mencari sebuah pelabuhan yang dapat menggantikan Melaka, yang pada ketika itu merupakan sebuah jajahan Belanda, sebagai pusat perdagangan bagi Malaya. Justeru, Syarikat tersebut telah memilih Kedah sebagai pengkalan di perairan Malaya.


Pada tahun 1785, Syarikat ini telah mendapatkan persetujuan daripada Sultan Kedah di mana pihak Syarikat dibenarkan untuk menduduki Pulau Pinang dengan syarat mereka membayar sewa tahunan dan membantu menentang musuh-musuh Sultan terutamanya pihak Siam di utara dan pihak Bugis di Selangor. Kapten Francis Light telah dilantik sebagai Pesuruhjaya di Pulau Pinang apabila Syarikat Hindia Timur mengambil alih pulau itu secara rasmi pada 11 Ogos 1786. Pulau Pinang telah dijadikan sebagai jajahan takluk Benggala dan berada di bawah penguasaan Gabenor di Kalkatta. Tidak lama kemudian, Pulau Pinang telah menjadi sebuah penempatan yang sibuk apabila pedagang-pedagang China dan India melihat kelebihan untuk berhijrah ke sini kerana ia merupakan sebuah pelabuhan bebas dan tidak mengenakan cukai yang tinggi. Jumlah penduduknya meningkat dari 1,000 orang pada tahun 1788 kepada 12,000 orang pada tahun 1804 di mana orang Melayu merupakan jumlah yang paling ramai diikuti dengan orang India dan orang China.
ha.. inilah kita akan tahu bagaimana negara kita diambil alih oleh pendatang asing.. pendatang asing ini mewujudkan sistem residenla..pelbagai sistem diorang kenalkan.. ohh kesihanlah tuk dan nek kita semua...

No comments: